Oslo er en ettertraktet improby

Oslo er en populær by for folk som driver med improvisasjon. Der finnes det uvanlig mange grupper og et helt unikt miljø når man tar befolkningstallet med i betraktningen. Det store antallet grupper og ikke minst den brede publikumsoppslutningen impro har i Oslo skal være en viktig grunn til at utenlandske grupper reiser langt for å spille på små scener som for eksempel Parkteatret der den såkalte Pulverfestivalen gikk av stabelen i mange år. Noen god grunn til at impro har slått såpass godt an i Norge generelt og Oslo spesielt, er det vanskelig å finne, men etter eller annet må det være ved denne pussige formen for «gruppestandup» som fenger oss nordmenn. Men det skal vel også innrømmes er at fremdeles er impromiljøet relativt begrenset også på et internasjonalt nivå slik at improartister både vil og må reise dit et interessert og innsiktfullt publikum finnes. Gjennom årene har man ikke minst sett canadiske grupper på norske scener.

Det hele startet i Canada

Canada er forresten et foregangsland når det gjelder impro for den alminnelige oppfatningen er at denne kunstformen har sin opprinnelse der. Keith JohnstoneDen sentrale personen alle trekker frem er den canadiske teatermannen Keith Johnstone som tidlig på 70-tallet utviklet noen leker og enkle øvelser for å hjelpe skuespillere i sin profesjonelle utvikling. Det endte med at lekene ble så populære at de rett og slett utviklet seg til å bli en helt ny teatersjanger som raskt fant veien ut i den store verden, blant annet til Oslo der Det andre teateret etter hvert har utviklet seg til å bli en etablert scene med impro som hovedfokus. Det bærende elementet i dette teateret et gruppa «Teater Liksom» som tidligere hadde sin base i Chateau Neuf. Andre sentrale aktør på den norske improscenen er grupper som «Kvikksølvguttene og Veslemøy», «Improtent» og «Improsinane» og utestedet Dattera til Hagen er et ettertraktet åsted for deres ablegøyer.